چگونگی شرایط معامله خودرو لیزینگی

روش فروش خودرو لیزینگی یک فعالیت اعتباری بوده که در حال حاضر در بسیاری از کشور های خارجی و کشور ما انجام می شود. لیزینگ یک فعالیت اعتباری بوده که به روش اجاره مبتنی است و افرادی که توانایی پرداخت و تامین مالی نیمی از هزینه خودرو خود را دارند می توانند از این روش برای خرید خودرو بهره بگیرند. با توجه به شرایط اقتصاد فعلی کشور و وجود تورم و افزایش قیمت خودرو خرید لیزینگ خودرو کاری عاقلانه به حساب می آید.

لیزینگ خودرو چیست
لیزینگ خودرو یک نوع قرارداد خرید و فروش خودرو بوده که طبق آن خودرو با به صورت اقساط مشخص شده ای به خریداران خودرو فروخته می شود. شرایط خرید خودرو لیزینگی سخت نبوده و به این صورت می باشد که فرد متقاضی خودرو لیزینگ را به روش اقساطی و با قیمت توافقی خریداری می کند تا به طور قسطی تمام اقساط خودرو را در زمان معین شده ای پرداخت کند. البته فرد متقاضی باید به تعهد های که در قرارداد لیزینگ قید شده پایبند بوده و آن ها را مو به مو انجام دهد. روش لیزینگ خودرو برای اشخاصی مناسب بوده که توانایی پرداخت یکجا مبلغ خودرو را ندارند. این افراد با پرداخت تدریجی پول خودرو را خریداری می کنند تا شرایط پرداخت مبلغ خودرو برای آن ها آسان تر شود و بتوانند صاحب خودرو شوند‌.

معامله لیزینگ چگونه است؟
در معامله خودرو لیزینگی یک توافقی بر روی قیمت خودرو انجام می گیرد و این معامله باید قبل از شروع فرایند معامله مشخص شود‌ و فرد متقاضی و فروشنده بدانند که خودرو را با چه قیمتی قرار است خرید و فروش کنند. سند خودرو نیز تا اتمام اقساط خودرو در رهن شرکت فروشنده خودرو می ماند و بعد از اینکه خریدار توانست اقساط خودرو را پرداخت و تمام شرایط و تعهدات معامله را رعایت کند به وی برگردانده می شود‌. شرکت های مختلفی هستند که خودرو لیزینگ را به روش لیزینگ یا معامله قسطی می فروشند. ایران خودرو نیز از روش معامله قسطی استفاده کرده و افراد علاقه مند می توانند لیزینگ ایران خودرو را انتخاب کنند‌.

قسط بندی خودرو لیزینگی
شرایط پرداخت معامله لیزینگ خودرو به این صورت بوده که خریدار باید حداقل نیمی از مبلغ خرید خودرو لیزینگ را پرداخت کند. نیم دیگر از مبلغ خودرو در قالب تسهیلات یا قسطی توسط خریدار پرداخت می شود. در صورتی که خریدار قادر به عمل به قرارداد نباشد و نتواند اقساط قسط خودرو را پرداخت کند سند خودرو به وی داده نشده و به نام خریدار زده نمی شود. باز پرداخت اقساط خودرو باید در زمان مشخص شده در قرارداد انجام شود تا سند خودرو به نام خریدار زد شود. شرکت های که خودرو را به روش لیزینگ می فروشند معامله ۳ یا ۴ ساله برای خرید خودرو لیزینگی یا خریداران منعقد می کنند. بنابراین امکان دارد قیمت تمام شده خودرو لیزینگ بیش از خرید نقد خودرو باشد.

نکات مهم در خرید خودروی لیزینگ
بعد از عقد قرارداد امکان دارد مدتی برای دریافت خودرو و رسیدن به دست خریدار زمان ببرد. امکان دارد در معامله لیزینگ خودرو بیمه خودرو موضوع برای شما ابهام باشد. در واقع در برخی موارد امکان دارد هزینه بیمه بدنه خودرو و سایر مسائل دیگر بر عهده خریدار خودرو باشد‌. در گاهی اوقات هم شرکت لیزینگی این موضوع را برعهده می گیرد و هزینه بیمه خودرو را بر روی اقساط خودرو محاسبه می کند. قیمت خرید خودرو لیزینگی بیش از خرید معمولی بوده و بر روی خرید لیزینگ خودرو سودی کشیده می شود.

چگونه خودرو لیزینگ را سند می زنند؟
سند زدن خودرو های که به روش لیزینگ خریداری می شوند به دو صورت انجام می گیرد. روش اول دریافت چک و سفته بوده و بعد سند به نام خریدار زده می شود. روش دوم اجاره به شرط تملیک می باشد. در روش اول به اندازه مبلغ خرید خودرو های لیزینگی خریدار باید چک و سفته ارائه دهد. همچنین خریدار باید دو ضامن معتبر را معرفی کند. با معرفی دو ضامن و ارائه چک و سفته در بدو قرارداد خرید خودرو لیزینگی متقاضی می تواند سند را به نام خود کند. روش دوم خرید خودرو به روش لیزینگ به این صورت بوده که خریدار باید کل اقساط را پرداخت کند و تا زمان پرداخت اقساط خودرو در اختیار شرکت فروش خودرو می باشد. ثبت نام لیزینگ ایران خودرو یک روش آسان برای خرید خودرو بوده و این روش دردسر کمتری داشته و قانونی می باشد همچنین اجاره به شرط تملیک برای فروشنده یک روش ایمن به حساب می آید.

خرید خودرو های لیزینگی
افراد زیادی سعی کرده اند مبلغی را برای خرید خودرو کنار بگذارند اما بعد از مدتی متوجه افزایش قیمت خودرو شده اند و هزینه ای که کنار گذاشته اند برای خرید خودرو یک مبلغ ناچیز است. این افراد با دیدن قیمت خودرو احساس ناامیدی می کنند و تصور می کنند دیگر قادر نیستند خودرو مورد علاقه خود را خریداری کنند. خبری خوش برای این افراد روش فروش خودرو لیزینگی است. با توجه به مبهم بوده قیمت خودرو ها و نوسانات قیمت آن ها خرید اقساطی از شرکت های فروش خودرو های لیزینگی توجیه می شود.

محاسنی که موجب می شود به سمت خرید خودرو های لیزینگی بروید
مدیریت مالی خریدار از محاسن اولیه خرید لیزینگ خودرو بوده و خریدار می تواند با پرداخت بخشی از هزینه و پرداخت مابقی هزینه به صورت اقساطی در هزینه های خود صرفه جویی کند. سرعت عمل شرکت ها در تحویل خودرو بالا بوده بنابراین از محاسن دیگر که موجب می شود به سراغ این روش خرید روید می توان به این مورد اشاره کرد. به طور معمول در قرارداد لیزینگ سعی می شود خودرو در مدت زمان کوتاهی به خریدار تحویل داده شود و این مدت زمان ممکن از از دو هفته کمتر یا بیشتر باشد. امکان بهره مندی درست و بهینه از نقدینگی و انعطاف پذیری بالا برای خرید وجود دارد.

جمع بندی
اگر قصد دارید با پرداخت ماهانه یک خودروی جدیدی به دست آورید می توانید به سراغ روش لیزینگ خودرو بروید. این روش برای افرادی که توانایی پرداخت یک جا مبلغ هنگفتی را ندارند از خرید نقدی بهتر و عالی است. در قرار داد فروش خودرو به روش لیزینگ نحوه بازپرداخت مبلغ خودرو تعیین شده و نحوه بازپرداخت در فواصل زمانی مختلف از جمله ماهانه، سه ماهه یا شش ماهه و سالانه باید پرداخت شود. برای مستاجر یا خریدار خودرو لیزینگی این روش می تواند جنبه مثبتی داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *