تمام نکاتی که در مورد خرید اقساطی خودرو باید بدانید

در دهه های اخیر قیمت ماشین هر روزه و به طور شگفت آوری سر به فلک کشیده است. کسانی که مدت طولانی، برای خرید ماشین مورد نظر خود پس انداز کرده بودند، به طور ناگهانی ناکام ماندند. در چنین شرایطی خرید اقساطی خودرو یکی از بهترین راه حل های پیش رو است.

خرید قسطی خودرو های ایرانی یا خارجی، همانطور که وسوسه انگیز به نظر می رسد، می تواند دردسرهای زیادی نیز داشته باشد. برای اینکه از خرید خود مطمئن باشید باید تمامی نکات مربوط به خرید اقساطی خودرو را بدانید. ما در این مطلب، سعی در پاسخ دادن به سوالاتی داریم، که در خرید قسطی از ذهن شما می گذرد. برای پاسخ به پرسش ‌های خود، تا انتهای مطلب را بخوانید.

ارائه دهندگان خودرو های قسطی چه کسانی هستند

اولین قدم برای یک خرید مطمئن، شناخت ارگان و سازمان فروشنده است. شما باید بدانید با چه شخص حقیقی یا حقوقی ای معامله می کنید. از طرق مختلفی شما می توانید با یک فروشنده، ارتباط برقرار کنید. اما در این بخش ما به موسساتی اشاره می کنیم که وجهه رسمی و قانونی برای فروش خودرو قسطی دارند. برای خرید اقساطی خودرو می توان به ارگان های زیر مراجعه کرد:

–    بانک ها: بانک ها به طور مستمر و دائمی، به فروش خودرو قسطی نمی پردازند. خرید از بانک ها کار راحتی نیست.

–         نمایشگاه ها: نمایشگاه ها، واسط هایی میان شرکت های تولید کننده خودرو و خریدار هستند.

–    شرکت های تولید کننده: شرکت های تولید کننده، تعداد محدودی از خودرو ها را به صورت مستقیم، برای فروش آگهی می کنند.

–    شرکت های لیزینگ: شرکت های لیزینگ، به طور تخصصی به فروش قسطی کالا (نه فقط خودرو) می پردازند.

–    شرکت های واسط: شرکت هایی مثل ماندگار خودرو،  شرایط خرید اقساطی خودرو را برای مشتری راحت تر می کنند.

برای انتخاب هر یک از سازمان های گفته شده، نیاز به تحقیق و اعتبارسنجی است. چرا که در خرید قسطی خودرو های ایرانی و خارجی، شما مدت زیادی با هر یک از آن ها در ارتباط خواهید بود. بنابراین برای آسایش خیال خود باید به برخی نکات دقت کنید.

نکات مهم در قرارداد های خرید قسطی خودرو

مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید خودرو قسطی باید مد نظر قرار دهید، مبلغ قرارداد است. وقتی یک اتومبیل را به صورت قسط بندی خریداری می کنید، میزان سود قابل توجهی را باید بپردازید. در واقع برای خرید یک ماشین 100 میلیونی در نهایت باید 150 میلیون هزینه کنید.

در زمان عقد قرارداد، باید مبلغ نهایی خرید به همراه سود آن ذکر شود. در هنگام چنین خریدی، حتما باید از تصمیم خود مطمئن باشید. راهی برای فسخ قرارداد بدون ضرری مالی وجود ندارد. برخی از شرکت ها مثل ماندگار خودرو، با سود حداقلی و ماهیانه 1% اقدام به فروش می کنند.

نکته دیگر اینکه تعداد اقساط و مبلغ پرداختی ماهانه، در خرید اقساطی خودرو باید به طور واضح در قرارداد درج شود. علاوه بر این ها باید مفاد قرارداد را با دقت بخوانید. اگر شرایطی را مضاف بر مفاد قرارداد، با فروشندگان توافق کردید، به صورت رسمی در آن بنویسید. همچنین جریمه های قرارداد را به دقت بخوانید.

یک نسخه کپی برابر اصل از قرارداد و کپی تمام مدارک رد و بدل شده را پیش خودتان نگه دارید.

مدارک مورد نیاز در خرید خودرو

هر یک از ارگان های فروشنده خودرو، طبق قوانین خود، مدارک متفاوتی از مشتری می خواهند. در این بخش به عمومی ترین مدارک درخواستی برای خرید اقساطی خودرو، اشاره می کنیم:

–         کپی شناسنامه تمام صفحات خریدار و ضامن

–         کپی کارت ملی پشت و رو خریدار و ضامن

–         کپی گواهینامه متقاضی

–         پرینت گردش حساب خریدار

–         مالکیت تلفن همراه و مطابقت آن با کد ملی

–         چک صیادی قدیم یا جدید خریدار

–         گواهی امضا خریدار و ضامن

بیشتر این مدارک سختگیرانه، مربوط به خرید خودرو قسطی از بانک است. برای مثال مجموعه ماندگار خودرو، با حداقل مدارک ضروری خریدار، بدون نیاز به ضامن و بدون گرفتن وکالت بلاعزل، بهترین خدمات را در زمینه فروش خودرو های ایرانی و خودرو های خارجی ارائه می دهد.

فریب تبلیغات برخی از شرکت ها را نخورید

گاهی برخی از شرکت ها، با تبلیغات فریبنده و وسوسه کننده برای خرید اقساطی خودرو، نواقص کار خود را می پوشانند. بسیاری از شرکت های با مسئولیت محدود، مجوز رسمی فروش خودرو قسطی از بانک مرکزی را ندارند و با یک سرمایه بسیار کم ثبت شده اند.

این شرکت ها با چرب زبانی و تبلیغات شما را مجبور به امضا قراردادی می کنند که تنها به نفع خودشان باشد. علاوه بر سود ماهیانه بالا، هزینه هایی مانند مالیات، بیمه، کارمزد و هزینه های اضافی دیگر را به خریدار تحمیل می کنند. گاهی در قرارداد مفادی ذکر می کنند که به ضرر خریدار باشد. برای مثال جریمه دیرکرد هر قسط را روزانه 30% قید می کنند.

باید شرکتی را انتخاب کنید که علاوه بر سود خود، به فکر رفاه و آسایش شما نیز باشد. کارشناسان ماندگار خودرو، به صورت رایگان، شما را برای خرید خودرو مورد نظر راهنمایی خواهند کرد. و تمامی شرایط قرارداد را با مشورت و توافق خریدار تنظیم می کنند.

چه خودروهایی را می توانیم قسطی بخریم

برخی از شرکت های واسطه، منابع محدودی برای تامین خودرو دارند. معمولا بیشتر خودرو های ایرانی و تولید داخلی، برای خرید اقساطی خودرو، واجد شرایط هستند. ماندگار خودرو دایره وسیعی از خودرو های ایرانی و خارجی را برای خریداران، فراهم آورده است. مواردی که در ادامه، ذکر شده است برخی از ماشین های تحت فروش این مجموعه است.

–    تمامی محصولات ایران خودرو: تارا، دنا، سورن، سمند، پژو، رانا، وانت آریسان، هایما، به صورت آپشنال، دنده ای یا اتوماتیک

–    تمامی محصولات ایران سایپا: پراید، تیبا، آریو، چانگان، سراتو، ساینا، کوییک، شاهین، برلیانس به صورت آپشنال، دنده ای یا اتوماتیک.

–    بسیاری از خودرو های خارجی: برای اطلاعات از انواع ماشین های خارجی با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

نتیجه گیری

همانطور که قابل مشاهده است، مهم ترین عامل در خرید اقساطی خودرو، انتخاب صحیح مجموعه فروشنده خواهد بود. با یک انتخاب مناسب، نه تنها ماشینی با ارزش تر از سرمایه فعلی تان خریداری می کنید بلکه تا زمان تسویه کامل، خیالتان از بابت تمامی امور حقوقی راحت خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *